5 strategieën voor wervingswonderen: zo win jij als werkgever
23 februari 2023
Wat kun je als werkgever verwachten als het gaat om recruitment marketing, en dus om het enthousiast maken van nieuwe mensen voor jouw organisatie? Wie wint de war for talent? We staan allemaal te springen om talent. Terwijl iedereen het over trends heeft, zijn wij bij Van Dyck Brown ervan overtuigd dat onze top 5 bestaat uit blijvertjes. Zet ze in en jij wordt de nummer 1 in jouw markt.
Laten we beginnen met de best bedroevende schets van de huidige stand van zaken op de arbeidsmarkt. Geen zin? Dat snappen wij heel goed. Voel je vrij om door te scrollen naar onze top 5 voor recruitment marketing succes. Daar vind je de kansen die voor jouw organisatie het verschil gaan maken.
Inflatie en economische krimp ten spijt: de krapte op de arbeidsmarkt is here to stay. Wellicht neemt de nood iets af, maar we kunnen de komende jaren zonder twijfel spreken van een nieuwe werkelijkheid in plaats van een tijdelijke situatie.
De wens van de werknemer staat met stip op 1. Zij willen in hun werk meer terugzien dan alleen een goed salaris en mooie arbeidsvoorwaarden. Mensen hebben behoefte aan meer vrijheid, minder werkuren, een betekenisvolle job, een toffe werkomgeving met leuke collega’s én volop groeikansen. Het leven bestaat voor hen naast relatieve materiële rijkdom vooral uit mooie ervaringen. Zo geven zij kleur aan hun werk en leven. Het is dus belangrijk dat werken bij jou een toffe, betekenisvolle en ook nog goed betalende ervaring is, een boeiende ontdekkingsreis met interessante mensen én opdrachten. Met dit in gedachten: hoe ga jij als werkgever de juiste mensen voor je winnen?
Met jouw employer value proposition wek je de interesse van potentiële sollicitanten. We weten bijvoorbeeld dat focus op gezond leven goed scoort: een smaakvol ontbijtje op kantoor, iedere dag vers fruit, een abonnement op de sportschool, stoelmassages. Wat heb jij je mensen te bieden? Corona heeft het gevoel versterkt dat werk (veel) meer moet zijn dan een plek op kantoor. Mensen willen zich met je organisatiecultuur kunnen identificeren en zich verbonden voelen met je bedrijf. Ze willen bij jouw ‘community’ of ‘tribe’ horen.
Jouw pull-factoren zijn belangrijker dan ooit. Want de beste kandidaten hebben al een leuke job. En waarom zouden ze dan tóch switchen? Sterke en waarheidsgetrouwe employer branding is het startpunt. Met originaliteit, authenticiteit en een imago dat daadwerkelijk klopt, kom je een heel eind. Vervolgens kan je recruitment marketing het échte verschil maken.
Voor een sterk werkgeversmerk is in de huidige tijd aandacht voor duurzaamheid, innovatie, diversiteit en inclusie een must. Ook de mogelijkheid om hybride te werken en als werkgever flexibiliteit te tonen, blijft een belangrijke factor voor een krachtige employer branding.
In plaats van dat de kandidaat bij jou solliciteert, moet jij jezelf in de huidige markt verkopen aan de kandidaat. Daarom volstaat vrijwel niets in het hele recruitment proces nog volgens het traditionele recept van uitzetten van een vacature en wachten op reacties. Voor goede kandidaten moet je alles uit de kast halen: je hebt onderscheidende, verrassende content in woord en beeld nodig. Zelfs in je vacaturetekst is originaliteit belangrijker dan ooit. Waarom zou een potentiële kandidaat voor jou moeten willen kiezen? Wat is de winst van werken bij jouw organisatie?
Als werkgever zul je volop creativiteit moeten inzetten, op allerlei manieren. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat mensen het tof vinden om hun functie zelf inhoud te mogen geven, met ruimte voor hun initiatief en eigen talenten. Hoe kan je dit in jouw organisatie waarmaken? Sommige organisaties bieden kandidaten de mogelijkheid om hun vaardigheden anoniem online te testen. Wat de kandidaat wil en kan is dan belangrijker dan de gevolgde opleiding, achtergrond of werkervaring. Dit is een manier om te laten zien dat de wensen en behoeften van de sollicitant écht centraal staan.
Het is overduidelijk: in het sollicitatieproces is one fits all voorgoed verleden tijd.
Met meer vacatures en minder kandidaten, zou je in je recruitment marketing bijna geneigd zijn met hagel te schieten. Want vacatures moeten zo snel mogelijk vervuld en de kosten van een vacante functie zijn hoog. Schieten met hagel is niet alleen onverstandig vanwege het feit dat je mensen aantrekt die eigenlijk niet echt bij je passen.
Het heeft ook gevolgen voor je investeringen in recruitment marketing: die nemen toe. Vanwege te toenemende aantal vacatures en een beperkt aantal kandidaten, neemt de conversie op je recruitment campagnes af en de kosten per sollicitant toe. Ook een niet-passende kandidaat kost geld (en die kosten nemen alleen maar toe als je die verre van ideale kandidaat ook nog aanneemt). Waarom zou je dat willen? Gelukkig weten we dat ook jouw top kandidaten mét een baan heus wel rondkijken naar wat de markt hen nog meer te bieden heeft. En dan wil jij eruit springen als hun beste move ever. Dat doe je door je juist op die allerbeste kandidaten te focussen, met de hoogste kwaliteit.
Data gaan je helpen, hoewel je allang niet meer de enige bent die daarop inzet. Maar in die grote groep bedrijven die data-driven recruitment marketing hanteren, kan jij nog steeds vooroplopen. Data op zich gaan niemand helpen, terwijl we nog steeds veel zien dat organisaties het daarbij laten. Data dienen slechts als startpunt. Wat laten data zien en hoe ga je hierop anticiperen? Het interpreteren van die data, inzichten vergaren en deze koppelen aan gerichte actie: daar is lang niet iedereen even sterk in. Jij wel?
Steeds meer tools. Dashboards. Apps. Jij en je mensen zijn wellicht net zoals een groot deel van werkend Nederland tool-moe. Maak je recruitment marketing gemakkelijk en overzichtelijk en start met een all-in-one solution. Of maak schoon schip en stap over, want ook dat is nog steeds lonend. Het geeft je rust en overzicht. Check PixelKitchen, ontwikkeld door Van Dyck Brown: jouw data in één overzicht, zodat je vanuit overzicht en controle fact-based business besluiten kunt nemen.
Recruitment marketing werkt optimaal als je campagnes gericht inzet. Daarvoor moet je je doelgroep door en door kennen. En verder kijken dan wie voor de hand liggen en nieuwe doelgroepen aanboren. Vijftigplussers? Arbeidsmigranten? Bedenk ook dat hybride werken je range enorm kan vergroten. Heb jij al gedacht aan de groeiende groep digital nomads? Wie zijn jouw toppers, wat willen zij, waar kun je ze vinden en hoe kun je ze prikkelen? Gericht verbreden van je scope en zoekgebied vergroten de pool waaruit je kunt putten.
Door een verschuiving in social media gebruik wordt de doelgroep steeds vaker gevonden op andere platforms dan Facebook, zoals TikTok en Instagram. Dit biedt kansen, die op dit moment (nog) niet door iedere werkgever worden benut.
Personaliseren is een must om je recruitment marketing tot een succes te maken. Het verdwijnen van tracking cookies zorgt er echter voor dat gepersonaliseerd adverteren steeds lastiger wordt. Ook helpt het strengere beleid van de advertentieplatforms niet mee. Om discriminatie voor werkgelegenheid tegen te gaan, wordt het in Facebook en Instagram bijvoorbeeld steeds lastiger om op specifieke doelgroepen te targeten.
Om gevonden te worden is het essentieel dat je voor je doelgroep zo relevant mogelijk bent. Met afbeeldingen, video’s én ijzersterke teksten sluit je aan op de juiste mensen en zorg je ervoor dat zij zich herkennen en aangesproken voelen. Als je weet welke media door je doelgroep worden gebruikt, is contextueel adverteren op juist die kanalen de manier om geschikte kandidaten te bereiken.
Waar anderen stoppen, gaat Van Dyck Brown verder. De winst zit namelijk meestal in de details en afstemming op jouw specifieke doelgroep. Wij zijn expert in recruitment marketing. Neem contact op met onze specialist Tamara. Wij gaan graag met je in gesprek, bij jou op locatie, online of bij ons in Strijp-S. Koffie?
Deel dit bericht: