Wat is een EVP een waarom is het onmisbaar voor een sterk werkgeversmerk?

20 december 2022

Wil je aan de slag gaan met employer branding? Dit begint met het opzetten van een employer value proposition (EVP). Een EVP is dat wat jij als werkgever biedt aan je huidige én toekomstige medewerkers. Het is de ‘belofte’ die je als organisatie doet. Met een goede EVP belicht je de unieke kenmerken van je bedrijf en overtuig je talent om bij jou te (komen) werken. Je geeft antwoord op de vraag van werknemers: ‘‘Wat levert het mij op?”. Een krachtige EVP is onmisbaar voor een sterk werkgeversmerk.

Een EVP gaat al lang niet meer alleen over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gaat ook steeds meer om de om de identiteit, cultuur en waarden van je organisatie. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt kan dit voor werkzoekenden doorslaggevend zijn bij het kiezen voor een nieuwe baan. Het is het geheel dat je medewerkers kunt bieden.

Wat is het verschil tussen de EVP en je werkgeversmerk?

Het belangrijkste verschil is dat je werkgeversmerk extern gericht is en een EVP vooral intern. Een werkgeversmerk of employer brand is hoe jij wordt gezien als werkgever. Niet door jezelf, maar door de buitenwereld. Een employer value proposition is het verhaal dat je naar je medewerkers vertelt en de belofte die je maakt.

Voorwaarden Employer Value Proposition

Over het belang hoef je waarschijnlijk niet lang na te denken, maar hoe formuleer je een krachtige EVP? Een succesvolle EVP voldoet aan vijf voorwaarden. Die leggen we hieronder aan je uit.

 

1) Waar

Een EVP moet waar zijn. Je moet een eerlijk verhaal vertellen. Als je iets vertelt wat niet waar is, ben je voor je huidige medewerkers niet geloofwaardig en zullen nieuwe medewerkers snel vertrekken. Je belooft ze immers iets wat je niet waarmaakt. Dit kun je bij je huidige medewerkers toetsen. Betrek ze bij het opstellen en verwerk hun feedback.

“This is where some of the world’s smartest, most passionate people create the world’s most innovative products and experiences. Join us and you’ll do the best work of you life – and make a difference in other people’s lives.’’ Employer Value Proposition – Apple

2) Onderscheidend

Om te zorgen dat medewerkers voor jouw bedrijf kiezen, is het belangrijk dat een EVP ook onderscheidend is. Bedenk goed waarom medewerkers voor jou moeten kiezen en niet voor een andere organisatie en maak het concreet.

Een goed voorbeeld van een onderscheidende EVP is die van Canva, de online tool om makkelijk grafische ontwerpen te maken. Het bedrijf biedt medewerkers veel unieke voordelen zoals ontbijt, lunch, gratis lidmaatschap van fitnesscentra en een verhuisbudget. Maar het gaat bij Canva nog verder dan dit. Het gaat ook om de impact die elke medewerker heeft op hun algemene missie. Verder benadrukt het bedrijf dat met de meer dan 34 miljoen designs die per maand worden ontworpen, medewerkers veel mogelijkheden hebben om aan unieke en boeiende projecten te werken (Bron: Harver, 2019).

 

3) Geloofwaardig

Je kunt een prachtig verhaal vertellen, maar wanneer jouw EVP niet geloofwaardig is, kan deze de prullenbak in. Let er ook op dat de EVP overeenkomt met het beeld wat anderen al hebben van het bedrijf. Een winkel met slechte reviews over klantcontact zal niet geloofwaardig overkomen wanneer zij zeggen dat zij klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan.

“Being a Starbuck partner means having the opportunity to be something more than an employee. The possibilities for you to grow as a person and grow your career are endless. To live the Starbucks mission and to be a leader. We offer the opportunity to connect to something bigger, and become the very best you can be. It’s all here for you.” Employer Value Proposition Starbucks

4) Aantrekkelijk

De EVP moet aantrekkelijk zijn voor zowel de toekomstige als de huidige medewerkers. Je wilt er immers nieuw talent mee binnenhalen en tegelijk je huidige toppers behouden. In een organisatie heb je te maken met diversiteit. De ene groep medewerkers kan namelijk heel andere prioriteiten hebben dan de andere. Maak een EVP voor iedere doelgroep die je wil aanspreken. Wat zoeken ze in een organisatie en wat spreekt ze aan?

 

5) Houdbaar

Een EVP maak je voor de langere termijn omdat je een duurzame relatie op wil bouwen met je medewerkers. Je moet je belofte dus ook wel kunnen volhouden. Als het in de toekomst toch nodig is om iets te veranderen is het verstandig om dat in samenspraak met je medewerkers te doen. Zo houd je draagvlak binnen je organisatie en blijf je aantrekkelijk voor nieuw talent.

Weten wat Van Dyck Brown voor jou kan betekenen?

Een goede Employer Value Proposition is onmisbaar voor een succesvolle employer branding campagne. Wil je weten hoe dit voor jou kan werken? Neem contact op met onze specialist Tamara.

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email