Online groei, met sprongen vooruit
SEA, SEO en CRO, het ultieme digitale trio
De Hardloopwinkel is specialist in hun nichemarkt met diepgaande hardloopkennis en kwalitatieve producten. Op het gebied van online marketing hebben zij echter minder expertise. Een eerdere samenwerking met een online bureau leverde niet de gewenste resultaten, waardoor er terughoudendheid bestond om substantieel te investeren in online marketing. Onterecht, zo bleek.
Van Dyck Brown introduceert De Hardloopwinkel hun bewezen online methodiek, beginnend bij het fundament: meetbaarheid van resultaten. Deze aanpak creëert een directe koppeling tussen online campagnes en gerealiseerde omzet via tools zoals Google Tag Manager en E-commerce tracking. De verzamelde gegevens worden geanalyseerd en vormen de basis voor de SEA, SEO en CRO strategie.
De synergie tussen SEA, SEO en CRO blijkt essentieel voor het succes. Concurrentieanalyses leiden tot relevante content voor diverse online kanalen, terwijl een technische website-evaluatie de organische vindbaarheid op Google aanzienlijk verbetert.
De implementatie van zoekwoordcampagnes resulteert in consistente groei, waardoor De Hardloopwinkel ruimschoots de jaarlijkse omzetdoelstellingen behaalt, met een opmerkelijke stijging in SEA-omzet.
De verhouding tussen online omzetgroei en investering is indrukwekkend te noemen: elke geïnvesteerde euro genereert minimaal € 12,88 aan omzet en € 6,06 aan winst. De online omzetgroei overtreft de benchmark met 21%.
Resultaten
groei in SEA
0 %
155% groei in reserveringen en 138% groei in website traffic 2022 vs 2021. Maand op maand groei van SEO verkeer sinds begin van het project met 120%.
groei in SEO
0 %
155% groei in reserveringen en 138% groei in website traffic 2022 vs 2021. Maand op maand groei van SEO verkeer sinds begin van het project met 120%.
boven benchmark
0 %
Het online marktaandeel is fors hoger uitgekomen: 51% t.o.v. 36% afgelopen jaar.
De Cijfers
De opdracht vanuit De Hardloopwinkel wilde in het eerste jaar de basis goed te zetten en vervolgens met die basis ieder jaar 15-20% omzetgroei te realiseren. Deze doelstellingen zijn consistent ruimschoots gehaald. In het eerste jaar is er hard gewerkt aan de basis en viel al een omzetstijging te noteren van 6%. De investeringen in SEA betaalden zich meteen uit in een stijging van 149% in omzet vanuit dat kanaal. In 2019 stegen die met nog eens 49%. Dat jaar hadden de SEO adviezen moet worden geïmplementeerd, maar om verschillende interne redenen is dat toen niet gelukt. Desalniettemin steeg de totale omzet met 15%. In 2020 zijn de SEO adviezen wel doorgevoerd en steeg de omzet via dat kanaal met meer dan 180%. De totale omzet steeg dat jaar met 34%, waar de benchmark voor e-commerce lag op 13%.
De Hardloopwinkel is de internet-speciaalzaak voor sport- en hardloopschoenen, sportkleding en -accessoires. Het bedrijf wordt gerund door een team van echte sportfanaten. Ze bieden producten aan van alle belangrijke hardloopmerken tegen scherpe prijzen. Dit is een zeer competitieve markt met grotere en kleinere specialistische webshops. Daarnaast is er ook directe en indirecte concurrentie van algemene sport webshops, algemene kleding/schoenen webshops en algemene online retailers.
“Of je nu zelf hands-on kennis in huis hebt of de uitvoering aan Van Dyck Brown overlaat, je kunt te allen tijde leunen op een schat aan kennis, inzicht en praktijkervaring voor complexe vraagstukken.”
Frank Koevoets, e-commerce manager De hardloopwinkel
Groei van online reserveringen met 155%
Via effectieve branding en efficiënte media inkoop
Data driven Campagne
In tijden van krapte op de markt, de ruimte vinden om sneller vraag en aanbod bij elkaar te brengen.