De Reis naar Online Groei, Stap voor Stap
De naadloze samenwerking tussen SEO, SEA en CRO
De Hardloopwinkel is een ervaren webshop in een nichemarkt, met diepgaande kennis over hardlopen en bijpassende producten. Echter, misten inzicht in de mogelijkheden van online marketing. De eerdere samenwerking met een online bureau was onsuccesvol, waardoor ze terughoudend waren om grote investeringen te doen in online advertising.
Van Dyck Brown introduceerde De Hardloopwinkel aan de eigen bewezen online methodiek, beginnend met de essentiële basis: meetbaarheid van resultaten. Deze methodiek creëerde een link tussen online activiteiten en behaalde omzet via standaard tools zoals Google Tag Manager en E-commerce tracking. Verzamelde data werd geanalyseerd en vormde de basis voor SEO, SEA, en CRO inzet.
De naadloze samenwerking tussen SEO, SEA en CRO bleek cruciaal voor het succes. Concurrerende analyses leidden tot relevante content voor verschillende online kanalen, terwijl een technische website-evaluatie in 2021 de organische vindbaarheid op Google aanzienlijk verbeterde.
De implementatie van zoekwoordcampagnes resulteerde in consistente groei, en De Hardloopwinkel bereikte ruimschoots haar jaarlijkse omzetgroei-doelstellingen, met een opmerkelijke toename in SEA-omzet.
De verhouding tussen online omzetgroei en investering was indrukwekkend, waarbij elke geïnvesteerde € 1,- minimaal € 12,88 aan omzet en € 6,06 aan winst opleverde. In 2020 overtrof de online omzetgroei de benchmark met 21%.
150% groei
in SEA
Het eerste jaar van de samenwerking met Van Dyck Brown werd een omzetgroei voor advertising (YOY) gerealiseerd van 150%
184% groei
in SEO
Het derde jaar werd een omzetgroei van 184% gerealiseerd binnen het segment SEO.
19% boven benchmark
Het online marktaandeel is fors hoger uitgekomen 51% t.o.v. 36% afgelopen jaar.
De Cijfers
De opdracht vanuit De Hardloopwinkel wilde in het eerste jaar de basis goed te zetten en vervolgens met die basis ieder jaar 15-20% omzetgroei te realiseren. Deze doelstellingen zijn consistent ruimschoots gehaald. In het eerste jaar is er hard gewerkt aan de basis en viel al een omzetstijging te noteren van 6%. De investeringen in SEA betaalden zich meteen uit in een stijging van 149% in omzet vanuit dat kanaal. In 2019 stegen die met nog eens 49%. Dat jaar hadden de SEO adviezen moet worden geïmplementeerd, maar om verschillende interne redenen is dat toen niet gelukt. Desalniettemin steeg de totale omzet met 15%. In 2020 zijn de SEO adviezen wel doorgevoerd en steeg de omzet via dat kanaal met meer dan 180%. De totale omzet steeg dat jaar met 34%, waar de benchmark voor e-commerce lag op 13%.
De Hardloopwinkel is de internet-speciaalzaak voor sport- en hardloopschoenen, sportkleding en -accessoires. Het bedrijf wordt gerund door een team van echte sportfanaten. Ze bieden producten aan van alle belangrijke hardloopmerken tegen scherpe prijzen. Dit is een zeer competitieve markt met grotere en kleinere specialistische webshops. Daarnaast is er ook directe en indirecte concurrentie van algemene sport webshops, algemene kleding/schoenen webshops en algemene online retailers.
“Of je nu zelf hands-on kennis in huis hebt of de uitvoering aan Van Dyck Brown overlaat, je kunt te allen tijde leunen op een schat aan kennis, inzicht en praktijkervaring voor complexe vraagstukken.”
– Frank Koevoets, e-commerce manager De hardloopwinkel
Meer toffe cases
Groei van online reserveringen met 155%
Via effectieve branding en efficiënte media inkoop
Data driven Campagne
In tijden van krapte op de markt, de ruimte vinden om sneller vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
Maatwerk dashboard
Jouw marketing investeringen en resultaten direct in beeld. In PixelKitchen vind je het beste recept voor jouw data!
Vorige
Volgende