Succesvol de juiste medewerkers werven met recruitment marketing

15 maart 2022

Recruitment omvat het totale proces van werving en selectie van nieuw personeel. Als organisatie wil je natuurlijk de beste medewerkers voor je bedrijf binnenhalen. In feite pas je marketing (principes) toe bij het werven van mensen. Uiteraard draagt goede content op de website en social mediakanalen van je bedrijf bij aan het overtuigen van de werkzoekende. Maar wat houdt recruitment marketing nu precies in en hoe kan je dit het beste inzetten? Of besteed je het uit? En wat zijn dan de voor- en nadelen? 

Recruitment marketingstrategie 

De recruitment marketingstrategie is een belangrijk onderdeel in het proces om nieuwe medewerkers te vinden. Het draait hierbij voornamelijk om het trekken van de aandacht en ervoor te zorgen dat medewerkers voor jouw organisatie kiezen. Je kunt op verschillende manieren aandacht realiseren. Bijvoorbeeld met een arbeidsmarktcampagne. Daarbij ligt de focus op het aantrekken en betrekken van de potentiële nieuwe medewerker bij jouw bedrijf. Het hoeft niet zo te zijn dat iemand actief op zoek is naar een nieuwe baan. Je kunt ook medewerkers binnenhalen die op dit moment nog ergens anders werkzaam zijn. Als jij met jouw wervingscampagne op de juiste manier de aandacht van de doelgroep trekt, kan het zomaar zijn dat een groot talent van een organisatie het interessanter vindt om bij jouw bedrijf te gaan werken. 

Iedere organisatie wil de beste medewerkers binnenhalen. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat helaas steeds lastiger. Er zijn veel minder werkzoekenden, terwijl de vraag naar nieuwe medewerkers blijft groeien. Als bedrijf moet je daarom een sterke strategie neerzetten. Bedenk een opvallende en authentieke campagne om nieuwe mensen te werven. Hierdoor onderscheidt jouw organisatie zich en zul je sneller gezien worden door de doelgroep die je wilt bereiken, zul je mensen sneller aanspreken. De waarom, hoe en wat van je bedrijf zijn van belang voor nieuwe medewerkers. Hierin maak je duidelijk wie jij als organisatie bent en waarom het iemand aantrekkelijk is om bij jouw organisatie te werken. De boodschap die je ontvangt van de organisatie is zeker geen loze boodschap. Deze wil de organisatie namelijk waarmaken op het moment dat je bij ze komt werken. 

Voorbeeld campagne

Met recruitment marketing moet je steeds opnieuw laten zien waarom iemand voor jouw bedrijf moet kiezen. Er zijn verschillende fases waar je als bedrijf rekening mee moet houden:

 

EMPLOYER BRANDING: vertel wie je bent 

Employer branding houdt in dat je investeert in je eigen merk en jouw onderscheidende kenmerken die je populair maken, uit te lichten. Je bouwt een werkgeversmerk. Dit kun je doen door een verhaal samenhangend en pakkend uit te beelden, waarmee potentiële kandidaten verleid worden om na te denken over de mogelijkheid om bij jou te gaan werken. Het verhaal gaat in op de gevoelskenmerken van een bedrijf; sfeer, normen en waarden, cultuur, structuur, ambitie, etc. Heb je regelmatig (veel) vacatures open staan, dan kun je een aparte werkenbij-pagina overwegen. Een goed voorbeeld hiervan is:  Werken bij Coolblue Je kunt natuurlijk ook een pagina binnen je eigen website optuigen voor openstaande vacatures. Werken bij Heijmans is hiervan een goed voorbeeld.

AWARENESS: maak jezelf zichtbaar  

Creëer bewustzijn bij de doelgroep die je wil bereiken, dit doe je door middel van de content op je website en social mediakanalen. Laat zien wat je in huis hebt, wie je bent als bedrijf en wat je de toekomstige medewerker te bieden hebt. Bijvoorbeeld toffe uitdagingen binnen het werkveld, doorgroeimogelijkheden en een goed salaris. 

CONSIDERATION: de overwegingsfase

Iemand die jouw bedrijf is tegengekomen, maakt de afweging: Vind ik dit interessant of is dit niks voor mij?  Als organisatie moet je ervoor zorgen dat je jezelf profileert als een interessante werkgever voor een werkzoekende. Jouw onlinepositie als bedrijf is daarbij van groot belang, want dat is wat een werkzoekende met name ziet. Met de online profilering van jouw bedrijf zorg je ervoor dat je jouw organisatie op een authentieke, creatieve en originele manier in de markt zet.  

INTEREST: wek interesse

Is een werkzoekende nog steeds geïnteresseerd in jouw organisatie, dan gaat hij of zij actiever op zoek naar meer informatie. Als bedrijf kun je hierop inspelen door inhoudelijke content aan te bieden, zoals blogs en whitepapers. Hiermee geef je een goed beeld van wat jouw organisatie in huis heeft en positioneer je jezelf bijvoorbeeld als kennispartner of trendsetter. Veel mensen die op zoek zijn naar ander werk, bekijken ook de profielen van huidige medewerkers op LinkedIn.  Vraag dus ook jouw werknemers om regelmatig iets te posten over hun werk. Zo vormen jouw potentiële nieuwe medewerkers zich een beter beeld van de organisatie.  


ACTION: de sollicitatie

Spreekt de manier waarop jij jouw organisatie hebt gepresenteerd potentiële kandidaten aan? Dan is de kans groot dat ze zullen gaan solliciteren. Er gaat dus een heel proces aan vooraf voordat jouw sollicitant bij je aan tafel zit: de candidate journey beschrijft alle stappen. 


Uitbesteden of niet?

Op dit moment is het aantal vacatures groter dan dat er mensen zijn die werk zoeken. Daardoor is het voor ieder bedrijf lastig om de openstaande vacatures te vullen met degene naar wie ze op zoek zijn. Voordeel van zelf de werving organiseren is dat je alles in eigen hand hebt en dus direct zelf een selectie kunt maken bijvoorbeeld. Het kost veel tijd om nieuwe mensen te werven. Je moet nagaan of je die tijd erin wilt en kunt steken en of je er überhaupt tijd voor kan maken. Of zelf werven nu echt een voordeel is, is voor iedere organisatie verschillend.  

 

In het beste scenario verzamel je specialisten om je heen die ervoor zorgen dat het juiste verhaal in beeld komt bij de gedroomde kandidaat. Vanuit de organisatie ontwikkel je met de externe partner een employer branding campagne. Deze wordt vertaald naar een logisch opgebouwde funnel waarin de kandidaat centraal staat. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de inhoud vanuit de organisatie komt. Het verhaal moet oprecht en eerlijk zijn, en de beschrijving van de vacatures moet inhoudelijk kloppen. Specialisten verzorgen vervolgens weer dat het verhaal visueel klopt, en past bij de overige uitingen. Tenslotte verzorgt de agency de sturing op kpi’s, in lijn met het soort campagne of de fase in de candidate journey. Het aantal mensen dat aan je binnen je eigen organisatie nodig hebt blijft hiermee beperkt terwijl het resultaat wordt gemaximaliseerd.  

 

Recruitment marketing via Van Dyck Brown

Dit kan Van Dyck Brown voor jou doen; 

Recruitment & Employer Branding Strategie 

We vertalen de doelstellingen door naar een effectieve mediastrategie. Voor awareness en branding ligt de nadruk op zichtbaarheid binnen de doelgroep en richten we een campagne anders in dan voor het actief werven van kandidaten. Bij de werving van kandidaten is het doel vooral om de juiste persoon te laten solliciteren. In beide gevallen wordt steeds per beschikbaar kanaal een optimale inzet uitgewerkt.  

Creatieve concepten en campagnes voor recruitment marketing en employer branding  

Vanaf scratch beginnen met een campagne, of het doorvertalen van een bestaand concept naar de diverse onlinekanalen, zoals Google Ads, Facebook/Insta, LinkedIn, Display en Video. Branded content, bijvoorbeeld via aanbieders zoals DPG behoort ook tot de mogelijkheden.  

Ontwikkelen Candidate Journey 

Gelaagde campagnes waarbij we de verhaallijn centraal stellen. We nemen de kandidaat vanaf het eerste contact mee in het verhaal dat uiteindelijk leidt tot de sollicitatie. Inrichten van speciale landingspagina’s met formulieren gericht op snel solliciteren, of juist direct in het ATS. 

Meten en weten: PixelKitchen 

Alles wat we inzetten en alle resultaten vatten we samen in onze in-house ontwikkelde tool Pixelkitchen. Google analytics, bestaande ATS systemen, backoffice tools zoals Salesforce komen hier samen in een overzichtelijk dashboard, waarmee effectief gestuurd kan worden.   


Data-analyse 

We onderzoeken in de data naar onderliggende patronen. Eventueel wordt externe data toegevoegd aan het datawarehouse dat opgebouwd wordt in Pixelkitchen. Hierdoor ontstaat een geheugen en kunnen toekomstige campagnes nog beter ingericht worden. Dit kan bijvoorbeeld in samenwerking met het JADS gedaan worden.

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email