Wat zijn zoekwoordtypen in Google Ads?

3 januari 2023
Zoekwoorden en zoekwoordtypen

Zoekwoorden zijn de basis van iedere Google Ads zoekcampagne. Ze bepalen op welke zoekopdracht je advertenties worden vertoond. Het succes van je campagne valt of staat dus ook met het kiezen van de juiste zoekwoorden. Maar net zo belangrijk is het kiezen van het juiste zoekwoordtype. Met zoektypen bepaal je hoeveel vrijheid je Google geeft bij het matchen van de zoektermen aan de zoekwoorden. Selecteer je het verkeerde zoekwoordtype dan heb je kans dat je budget verspilt, doordat je zoekwoorden aan de verkeerde zoekopdracht worden gekoppeld en je mogelijk veel niet relevant verkeer naar je website haalt.

Zoekwoordtypen

Het kiezen van het juiste zoekwoordtype is dus heel belangrijk voor een succesvolle campagne. Maar door de wijzigingen die Google die laatste jaren heeft doorgevoerd is het er niet makkelijker op geworden. Exacte zoekwoorden zijn al lang niet meer zo exact als ze ooit waren, modifiers voor breed zoeken zijn verdwenen en brede zoekwoorden zijn de nieuwe trend. De drie zoekwoordtypen waar je op dit moment uit kunt kiezen zijn:

  • Exacte zoekwoorden
  • Woordgroepen
  • Brede zoekwoorden

Bron: Google

Exacte zoekwoorden

Met exacte zoekwoorden heb je de meeste controle over waar je advertenties worden weergeven. Hierdoor is de kans groter dat je advertenties worden getoond op relevante zoekopdrachten dan met woordgroepen of brede zoekwoorden, maar bereik je mogelijk ook minder mensen. Exacte zoekwoorden gebruik je door het zoekwoord tussen brackets te zetten, bijvoorbeeld [sportschoenen]

Hoe exacte zoekwoorden gematcht worden aan zoektermen is de laatste jaren flink veranderd. Waar een aantal jaren geleden exact nog echt exact was en enkel foutief gespelde woorden werden getriggerd, worden nu ook zoektermen met dezelfde betekenis of intentie van het zoekwoord gematcht.

Bron: Google

Woordgroepen

Kies je als zoekwoordtype woordgroepen dan worden je advertenties vertoond op zoekopdrachten die de gekozen zoekwoorden bevatten of die daar sterk op lijken. Woordgroepen gebruik je door het zoekwoord tussen aanhalingstekens te zetten, bijvoorbeeld “sportschoenen kopen”

Met dit zoekwoordtype houd je relatief veel controle over waar je advertenties worden weergegeven maar is het mogelijk om meer zoekopdrachten te bereiken dan met exacte zoekwoorden.

Bron: Google

Brede zoekwoorden

Het laatste zoekwoordtype is zoals de naam al doet vermoeden het meeste brede zoekwoordtype dat Google kent. Met dit zoekwoordtype geef je Google alle vrijheid om het gekozen zoekwoord te matchen aan een zoekopdracht. Je gebruikt brede zoekwoorden door een zoekwoord zonder speciale tekens toe te voegen. Hierdoor is dit ook het standaard zoekwoordtype dat gebruikt wordt als je nieuwe zoekwoorden toevoegt.

Doordat je weinig controle hebt over welke zoekopdrachten Google matcht aan je zoekwoorden kan het riskant zijn om dit zoekwoordtype in te zetten als je weinig ervaring hebt met Google Ads. Er is een grote kans dat je advertenties namelijk ook worden vertoond op zoekopdrachten die niet relevant zijn voor jouw product of dienst. Hierdoor kun je in korte tijd veel budget verspillen.

Het algoritme van Google wordt echter steeds beter waardoor het matchen van zoekwoorden aan de juiste, relevante zoekopdrachten steeds beter gaat. Hierdoor kan het een goede strategie zijn om brede zoekwoorden te gebruiken als je veel zoekopdrachten wilt bereiken of nieuwe zoekwoorden wilt vinden. Maar let op, ondanks dat het Google-algoritme steeds slimmer wordt kunnen er ook veel niet relevante zoekopdrachten getriggerd worden. Houd dus altijd goed het zoektermenrapport in de gaten.

Bron: Google

Uitgesloten zoekwoorden

Om te voorkomen dat je advertenties vertoond worden op niet relevante zoekopdrachten kun je uitsluitingswoorden toevoegen, ook wel negatieve zoekwoorden genoemd. Uitsluitingszoekwoorden toevoegen doe je door naar Tools -> Gedeelde Bibliotheek -> Uitsluitingslijsten voor zoekwoorden te gaan. Hier kun je verschillende lijsten met negatieve zoekwoorden toevoegen. Bijvoorbeeld een lijst met algemene termen die je voor het gehele account wilt uitsluiten én een lijst met termen die je op één specifieke campagne wilt uitsluiten.

Wil je meer weten? Even sparren?

Neem dan contact op met onze online marketing specialist Nick. Samen bepalen we waar wij je het beste bij kunnen helpen. Jij kiest de plek. Kan via Teams. Bij jou op kantoor. Of kom gezellig een koffietje drinken (iets anders mag natuurlijk ook) bij ons in Strijp-S. 

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email