Houd controle over je eigen data met server side tagging
10 februari 2023
De datawereld verandert continu. Doordat de privacywetten steeds strenger worden, wordt het steeds lastiger om data te verzamelen. Als gevolg van de privacybescherming, hebben Safari, Firefox en ook Apple al grootschalige maatregelingen getroffen betreft third party cookies. Ook Google heeft aangekondigd deze in de ban te doen in Chrome.
Dit betekent dat het lastiger wordt om het gedrag en de interesse van gebruikers te volgen. Hierdoor wordt het moeilijker om betrouwbare data te verzamelen en je campagnes te optimaliseren, door bijvoorbeeld remarketing. Gelukkig wordt er ook geanticipeerd op deze privacywetten. Zo ontstaan er alternatieven die de wet- en regelgeving in acht nemen en zorgen voor het gebruik van de juiste data.
Server side tagging is een manier om data te verzamelen op jouw eigen server in plaats van op de browsers van marketingsystemen. Dat laatste noemen we client side tagging en wordt nu vaak gebruikt. We leggen client side tagging kort aan je uit.
Via client side tagging wordt data verzameld via een stukje code (pixel) op jouw website. Het platform waar deze pixel van is, krijgt de verzamelde data toegestuurd. De verzamelde data kun je gebruiken voor marketingdoeleinden, zoals het bijhouden van websitebezoekers. Dit gebeurt allemaal in de browser van jouw websitebezoeker (client). Vandaar de naam client side tagging. Als we dat zouden uittekenen, ziet dat er zo uit:
Bron: https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/server-side/intro
Server side tracking daarentegen gaat niet via de browser, maar eerst langs een server. Vanuit deze server wordt de data doorgestuurd naar bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads of Facebook. Je kiest zelf welke data je doorstuurt en kunt dus op deze manier de privacy van jouw websitebezoekers beter waarborgen.
Bron: https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/server-side/intro
Dat is meteen een van de grote verschillen tussen client side tagging en server side tagging. Je creëert bij server side tagging een extra ‘laag’, waardoor je zelf invloed hebt op welke data er wordt gestuurd naar de eindbestemming. Dat is een van de privacy-voordelen van server side tagging, maar server side tagging heeft nog meer voordelen:
Door al deze voordelen is het wel duidelijk dat het tracken van data door server side tagging de toekomst is. Met het verdwijnen van de third-party cookies op de agenda (Google zegt deze in 2023 te verwijderen), wordt server side tagging onmisbaar. Je kunt nu al waardevolle data verzamelen met server side tagging, dus waarom wachten?!
Meer grip en controle? Het is al mogelijk om in enkele dagen jouw maatwerk PixelKitchen voor je te ontwikkelen. Jouw dashboard, dat je inzicht geeft in verrassende kansen en sluimerende twijfels omzet in duidelijkheid. Meer weten of een demo? App, bel of mail onze specialist Jan Pieter.
Deel dit bericht: