Alles over parameters voor URL-tracking in LinkedIn

4 oktober 2024

LinkedIn introduceerde eind maart wereldwijd een nieuwe oplossing voor het monitoren van campagneprestaties, genaamd Dynamische UTM’s. Deze dynamische UTM’s maken het eenvoudiger om aangepaste tracking elementen aan campagne-URL’s toe te voegen 

Wat zijn parameters voor URL-tracking?  

URL-trackingparameters zijn specifieke stukjes tekst die aan het einde van de bestemmings-URL worden toegevoegd om extra informatie over de bron van een advertentieklik te kunnen bijhouden. Deze parameters kunnen bijvoorbeeld meten hoeveel klikken naar je website afkomstig zijn van een specifieke campagne of plaatsing. Adverteerders krijgen door deze parameters een beter inzicht in de prestaties van hun advertenties. Dit leidt tot betere optimalisatie, efficiënter budgetbeheer en effectieve targeting strategieën.  

De vijf basis parameters van URL-tracking

  • utm_source: Deze parameter houdt de verkeersbron bij, zoals social media platform, zoekmachine of een blog.  
  • utm_medium: Met deze parameter wordt het type kanaal dat de bezoeker heeft gebruikt op je website bijgehouden. Bijvoorbeeld organische social media, betaalde social media, cost-per-click-advertenies of e-mail.  
  • utm_campaign: Deze parameter identificeert de campagne waaraan de link is gekoppeld. De campagnenaam kan een productnaam, reclamenaam, wedstrijdnaam etc. zijn. Het is belangrijk dat je een naam kiest waarvan je weet wat het betekent.  
  • utm_term: Gebruik deze UTM-tag om zoekwoorden of zinnen te volgen. Deze parameter wordt vooral gebruikt in betaalde zoekadvertenties.  
  • utm_content: Gebruik deze UTM-tag wanneer je meerdere links hebt die naar dezelfde URL verwijzen. Bijvoorbeeld als je meerdere creatieve uitingen in dezelfde advertentieset uitvoert. Deze parameter kan je gebruiken om een A/B-test uit te voeren op verschillende social media-advertenties of- berichten.   

Hieronder is een voorbeeld van een URL met UTM parameters:  

https://vandyckbrown.nl/?utm_source=linkedin&utm_medium=organische_social&utm_campaign=nieuws&utm_term=linkedin_parameters&utm_content=blog 

Specificaties voor URL-trackingparameters op LinkedIn 

In een campagne kan je zowel statische als dynamische URL-paramaters toevoegen aan je campagnes. Statische URL-parameters zijn vaste parameters die handmatig aan een URL worden toegevoegd. Met dynamische URL-parameters hoef je dit nu slechts één keer te doen. Het LinkedIn-systeem genereert automatisch de juiste UTM-informatie, gebaseerd op campagne, account- en creatieve namen, waardoor alle klikken worden gevolgd. Dit kan op accountniveau of per advertentie ingesteld worden.  

Hoe voeg je URL-trackingparameters toe?  

Het toevoegen van URL-trackingparameters aan een LinkedIn-campagne is eenvoudig.  

  • Ga naar de LinkedIn-campagnebeheerder en selecteer de campagne waaraan je URL-trackingparameters wil toevoegen.  
  • Klik op de advertentie waarvoor je tracking wilt instellen of maak een nieuwe advertentie aan.  
  • Bij het invoeren van de bestemmings-URL van je advertentie, staat een optie om trackingparameters in te stellen. Dit doe je door het veld ”Parameters voor volgen van campagnes” in te vullen.  
  • Nadat je de URL met trackingparameters ingevuld hebt, kan de campagne gepubliceerd worden. De kliks op je advertentie zullen nu geregistreerd worden met de ingestelde trackingparameters. 
URL Parameters LinkedIn

Waarom is dit zo belangrijk?  

Het gebruik van dynamische URL-parameters is meer dan alleen gemak. Het zorgt ervoor dat je meer kan richten op strategie en analyse in plaats van uitvoerend werk. Een groot voordeel van dynamische parameters is de vermindering van handmatige inspanningen en het potentieel voor fouten.  

 

Hulp nodig bij jouw LinkedIn campagne?

Van Dyck Brown is expert in LinkedIn campagnes! Neem contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek, bij jou op locatie, online of bij ons in Strijp-S. Koffie?

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email