Alles over Google Performance Max én hoe dit voor jou werkt!

8 november 2022

Het was hét gesprek van de dag: Performance Max! Het nieuwste campagnetype van Google waar ook jij niet meer onderuit kan. Werkt het? Zeker! Hoe? Wij hebben de afgelopen maanden Performance Max getest én zetten alle do’s en don’ts voor jou op een rij! Maar eerst: 

 
Wat is Performance Max?

Een van de laatste, grote ontwikkelingen van Google Ads zijn de Performance Max campagnes. Sinds de lancering in 2021 houdt het nieuwe campagnetype veel bedrijven bezig. Logisch! Smart Shopping verdwijnt en ook voor zoekcampagnes raadt Google Performance Max campagnes aan. Maar wat is dat eigenlijk?   

Een Performance Max campagne is een cross-channel campagnetype. Hiermee kan je advertenties op alle netwerken van Google tegelijkertijd weergeven, zonder hier aparte advertenties of campagnes voor te creëren. Denk aan: 

  • Google Search
  • Google Shopping 
  • Google Display 
  • Discovery 
  • Gmail 
  • Google Maps 

Een Performance Max campagne zorgt er dus voor dat je in één keer op alle netwerken van Google zichtbaar bent en daarmee je doelgroep makkelijk bereikt. Handig maar ook spannend! We weten namelijk dat Google ervan houdt om zo veel mogelijk te automatiseren. 

Hoe werkt een Performance Max campagne?

Performance Max laat nét niet de volledige controle over aan het algoritme van Google. Jij moet verschillende type content aanleveren, waarna Google bepaalt (op basis van Machine Learning) welke combinatie van tekst-, video- of beeldmateriaal de beste combinatie oplevert. Klinkt simpel! Toch? Jij geeft de input. Google optimaliseert. Geen video geüpload? Dan maakt Google zelf een video op basis van de door jouw aangeleverde content. 

Don’t: Ga je voor kwaliteit? De video’s die Google voor je in elkaar zet zijn niet van hoge kwaliteit. Wil je dit voorkomen? Gebruik dan te allen tijde je eigen content!  

En Google gaat nóg een stapje verder! Vanaf 1 oktober past Google advertentie assets zoals koppen en beschrijvingen aan als zij verwachten dat dit de prestaties van je campagne bevordert. Leuk extraatje! Maar wil jij liever de controle houden over je eigen uitingen begrijpen wij dat maar al te goed! 

Do: Wil je zelf de controle houden? Zet in de campagne de instelling ‘uitbreiding van uiteindelijke URL’ uit! 

Kortom: Performance Max
  • Is eerder een uitbreiding dan een vervanging voor Zoek- en Smart Shopping campagnes.  
  • Advertenties worden weergegeven als tekst,- display- en video advertenties.  
  • Krijgt voorrang op andere remarketing campagnes, zoek-campagnes én shopping campagnes. 
  • Voegt geen zoekwoorden maar doelgroep signalen toe aan je campagne. Wat inhoudt dat Google dit samen met de input vanuit je website gebruikt als basis en vanuit daar optimaliseert om potentiële klanten te vinden.  
  • Biedt tot op heden beperkte controle en inzicht in de resultaten. 
  • Blijft je verrassen met nieuwe mogelijkheden zoals het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden op accountniveau én het plaatsingsrapport. 
Don’t: Sluit niet té veel zoekwoorden uit! Google geeft aan dat het algoritme het beste werkt als deze zo min mogelijk beperkt wordt.  
Meer weten over alle mogelijkheden binnen Perfomance Max? Onze specialist vertelt je er alles over! 
 
5 tips die jij nodig hebt voor een sterke Performance Max campagne!

1.Lever zelf input

Het algoritme moet gevoed worden! Lever zoveel mogelijk input bij Performance Max campagnes. Zo voorkom je dat Google voor jou bepaalt wat bijdraagt aan conversies of jouw vooropgestelde doel. Denk aan: doelstelling, producten, een dagelijks budget, de locatie en de taal.

DoStel een specifieke URL in of geef Google de vrijheid om je final URL aan te passen voor meer relevante landingspagina’s voor de klant!

2. Richt je datafeed goed in

Naast veel input aanleveren werkt Performance Max door goed geschreven teksten, afbeeldingen én een goed gevulde datafeed.

Do: Maak eerst je datafeed op orde met een tool als Channable! Zorg ervoor dat alle velden compleet ingevuld zijn en pas waar nodig de titels en beschrijvingen aan.
3. Verzamel audiences

Heb je zoveel mogelijk ‘audiences’? Check. Is je conversietracking op orde? Check. Voer deze input op assestniveau in en Google gebruikt het om verder te optimaliseren.

Do: Stel een Audience Signal in! Hiermee geef je aan welke klanten het meest waardevol zijn voor jouw bedrijf.
4. Creëer verschillende asset groups

Creëer, afhankelijk van de hoeveelheid pagina’s of artikelen je website heeft, verschillende asset groups. Asset groups zijn de vervangende variant van de Ad groups. Die bestaan niet in Performance Max.

 Do: Denk goed na over je campagnestructuur! Wat wil je allemaal tonen en waar? Welke productgroepen ga je testen?
5. Bekijk het verschil oftewel benchmarken!
Heb je een standaard tekstadvertentie of Google Shopping-campagne draaien? Houden zo! Zo kun je goed benchmarken wat het verschil is.
Do: Alles hierboven doorlopen? Dan is er nog één ding waar jij rekening mee moet houden: de items! Input als koppen, beschrijvingen en afbeelding maken dat Google een zo goed mogelijke advertentie kan samenstellen. Een must voor een goede Performance Max campagne dus!
 
Performance Max: Do or Don’t?

Wij hebben Performance Max de afgelopen maanden voor verschillende klanten ingezet en daaruit blijkt dat de resultaten afhankelijk zijn van de doelgroep en het type product. Zo hebben wij een klant waarbij de website leads na een maand verdubbeld zijn, maar ook hebben wij klanten waarbij de Performance Max campagnes minder goede resultaten opleveren omdat het Google simpelweg niet lukt om de doelgroep te bereiken. Dit komt voornamelijk voor bij klanten waar minder conversie gebeurtenissen plaatsvinden waardoor het voor de algoritmes van Google moeilijk is om de juiste doelgroep te herkennen. Google heeft al aangekondigd dat er nieuwe functies aankomen die ons meer controle geven over de Performance Max campagnes en wij staan te popelen! Wij willen de Performance Max campagnes nóg veel breder inzetten en dat doen we het liefst voor een ander.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Performance Max voor jou? Wij helpen je!

Wil je meer weten? Even sparren?

Neem dan contact op met onze online marketing specialist Nick. Samen bepalen we waar wij je het beste bij kunnen helpen. Jij kiest de plek. Kan via Teams. Bij jou op kantoor. Of kom gezellig een koffietje drinken (iets anders mag natuurlijk ook) bij ons in Strijp-S. 

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email