Alles wat je moet weten over de Facebook Pixel

25 november 2022

Als je effectieve advertenties wilt inzetten op Facebook en Instagram, is een Facebook Pixel onmisbaar. Met de Facebook Pixel, ook wel bekend als Meta Pixel, kun je gegevens verzamelen van de bezoekers van je website. Hiermee verbeter je de prestaties van je advertenties. Maar wat doet de Pixel precies en hoe het werkt? We leggen het je uit!

Wat is een Facebook Pixel

De Facebook Pixel is een stukje HTML-code die je op jouw website plaatst. Zo kom je meer te weten over de bezoekers van je website. Je ziet welke pagina’s ze bekijken, hoelang ze op deze pagina’s blijven en welke (conversie)acties ze uitvoeren.

Met deze gegevens kun je doelgroepen opbouwen van websitebezoekers, bijvoorbeeld mensen die specifieke pagina’s hebben bezocht of mensen die een product wel in hun winkelmandje hebben gestopt, maar nog niet hebben afgerekend. Ook kun je bezoekers uitsluiten van je advertenties, bijvoorbeeld mensen die een formulier hebben ingevuld of een product hebben gekocht. Voor deze mensen is de advertentie niet relevant meer.

Naast het targeten van reguliere websitebezoekers, is het ook mogelijk om look-a-like audiences (vergelijkbare doelgroepen) te maken. Op basis van interesses en het gedrag van je websitebezoekers gaat Facebook op zoek naar mensen die vergelijkbaar zijn aan je websitebezoekers. Zo kun je relevante mensen bereiken die nog niet op je website zijn geweest en je doelgroep vergroten.

Maar let op: Sommige branches (leningen, huisvesting, werkgelegenheid en maatschappelijke kwesties & politiek) zijn gebonden aan de speciale advertentiecategorieën van Facebook. Zij kunnen géén gebruik maken van deze handige look-a-like audiences. Dit om onrechtmatige discriminatie tegen te gaan.

Voordelen van de Facebook Pixel

Er zijn een aantal voordelen bij het gebruiken van Facebook Pixel. We lichten er 3 uit:

  • Advertentieresultaten meten – De Facebook Pixel maakt het mogelijk om conversieacties, zoals een nieuwsbriefaanmelding of verkopen te meten. Je hebt hierdoor inzicht in het succes van je campagne. En je kunt de Cost Per Action (CPA) uitrekenen.
  • Optimaliseren voor conversies – Als je conversieacties meet met de Facebook Pixel, kan Facebook optimaliseren op deze conversie. Facebook gaat dan namelijk op zoek naar mensen die waarschijnlijk dezelfde conversieactie zullen uitvoeren.
  • Relevante doelgroepen – Je kunt relevante doelgroepen bereiken. Zoals de mensen die je website of een specifieke pagina op je website hebben bezocht. Facebook kan look-a-like audiences maken om relevante nieuwe gebruikers te benaderen. Maar let op, zoals al eerder benoemd, is dit niet mogelijk bij alle branches.
Facebook Pixel instellen

We snappen dat je door deze voordelen helemaal overtuigd bent om gebruik te maken van de Facebook Pixel. Hoewel dit ingewikkeld lijkt, valt het gelukkig mee. Wij nemen de stappen met je door.

  1. Log in bij Facebook en ga naar Advertentiebeheer. Hierna ga je via Bedrijfsinstellingen naar Gegevensbronnen en achtereenvolgend naar Pixels.
  2. Maak een nieuwe Pixel aan en kies een naam voor deze Pixel.
  3. Nu kun je de Pixelcode toevoegen op je website. Voeg jouw website-URL toe, zo kan Facebook verschillende opties aanbieden om je Pixel gemakkelijk op de website te plaatsen.
  4. Maak je gebruik van WordPress, Google Tag Manager of een van de andere partners? Dan is het eenvoudig om de Pixel te plaatsen via de integratie. Het enige wat je hoeft te doen is de juiste partner uit de lijst selecteren en de configuratie-instructies te volgen.
  5. Wil je de Pixel handmatig toevoegen? Dan krijg je een JavaScript-code die je zelf moet toevoegen aan je website. TIP: Sla deze code ergens op, zodat je deze later makkelijk kunt kopiëren. Open je website en ga op zoek naar de koptekst. Plaats de Pixelcode boven de afsluitende head-tag (</head>).
  6. Nu heb je de Pixelcode geplaatst. Tijd om te controleren of deze werkt. Ga naar Advertentiebeheer en vervolgens naar Pixels. Hier zie je of je net geplaatste Pixel werkt.

Is het gelukt met de Facebook Pixel? Goed gedaan! Lukt het niet of heb je nog vragen over de Pixel? Dan helpt onze specialist Lou je graag. Neem contact met hem op. 

Wil je meer weten? Even sparren?

Neem dan contact op met onze online marketing specialist Nick. Samen bepalen we waar wij je het beste bij kunnen helpen. Jij kiest de plek. Kan via Teams. Bij jou op kantoor. Of kom gezellig een koffietje drinken (iets anders mag natuurlijk ook) bij ons op Strijp-s.

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email