Employer branding: verleid talent met jouw sterke werkgeversmerk

22 november 2022

Juist in een krappe arbeidsmarkt wil je dat werkzoekenden een positief beeld van jou als werkgever hebben. Beter, leuker, mooier, uitdagender dan dat van de concurrent. Omdat je wilt dat talent voor jou kiest, kun je het je niet veroorloven om je imago aan het toeval over te laten. Een sterk werkgeversmerk bouw je bewust. Employer branding is een must om potentiële kandidaten voor jou te laten kiezen. Nu meer dan ooit. 

 
Wat is employer branding?

In de ogen van je huidige en toekomstige mensen wil je een toffe werkgever zijn. Daar werk je intern aan, zodat je medewerkers hart voor de zaak hebben en op een positieve en enthousiaste manier over hun werk praten. Ook extern kun je jouw werkgeversmerk laden. Dat doe je met een employer branding campagne. 

Brett Minchington, internationaal bekend als dé expert op het gebied van employer branding, hanteert deze definitie: 

Employer brand is the image of your organization as a ‘great place to work’ in the mind of current employees and key stakeholders in the external market (e.g. active and passive candidates, clients). The process of employer branding is concerned with talent attraction, engagement and retention strategies deployed to enhance your company’s employer brand. 

Dus: is jouw organisatie volgens je huidige medewerkers én externe stakeholders zoals kandidaten of klanten een fijne werkplek, dan heb je een sterk werkgeversmerk. Employer branding is het proces van bouwen aan jouw werkgeversmerk. Het gaat over strategieën voor betrokkenheid en behoud van je mensen en het aantrekken van nieuw talent. Hoe verleid je talent met jouw sterke werkgeversmerk? 

Stappenplan voor optimale employer branding

Pas als je huidige mensen jouw werkgeverschap in de praktijk daadwerkelijk als positief ervaren, is het een goed idee om je werkgeversmerk ook extern neer gaan te zetten. Een succesvolle employer branding campagne vereist geloofwaardige en solide interne employer branding. Dit komt onder andere voort uit je organisatiecultuur, de werksfeer en wat je organisatie uniek maakt. En dan, hoe ga je verder? 

Stap 1: Wat onderscheidt jou als werkgever?

Om je concurrenten in de war for talent een stap voor te blijven, moet duidelijk zijn waarom het zo leuk, interessant, waardevol of inspirerend is om bij jouw bedrijf te werken. Hoe zien je eigen mensen dat? Wat maakt dat ze blijven? De bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden, vrijheid om de eigen tijd in te delen, groeikansen? Kortom: wat maakt jou uniek als werkgever? 

Stap 2: Creëer ambassadeurs 

Je huidige mensen ervaren en onderstrepen jouw sterke werkgeversmerk. Hun mening en gedrag zijn essentieel om een groot draagvlak voor je campagne te creëren. Daarom betrek je ze bij het proces, vraag je hun inzichten en ideeën over bijvoorbeeld uitingen die je wilt delen. Misschien willen ze zelf iets te posten over hun job? Uit de Trust Barometer (2017) van PR-bureau Edelman bleek dat de ‘gewone’ medewerker bij buitenstaanders het meeste vertrouwen genereert (53% ten opzichte 21% van de CEO). 

Vergeet niet dat iedereen die met je organisatie te maken krijgt een potentiële ambassadeur is. Of criticaster. Een medewerker, klant, de buurvrouw, pakketbezorger; zelfs de boekhouder kan tijdens een feestje iets te zeggen hebben over jouw werkgeverschap. 

Stap 3: Ken je doelgroep 

Bij wie moet jouw employer brand onweerstaanbaar op het netvlies komen? Ambitieuze pas afgestudeerden? Specialisten? Vakmensen? Om je boodschap goed te laten landen, moet je weten wie je wilt bereiken en waar deze mensen te vinden zijn. Verplaats je in jouw specifieke doelgroep. Wat spreekt ze aan? Wat vinden ze belangrijk? Welke middelen en woorden sluiten aan op hun leef- en belevingswereld? 

Je kunt je woordgebruik in bijvoorbeeld missie en visie bijschaven, overeenkomstig de waarden van de doelgroep. Ook kan een gesprek met huidige medewerkers en hun motivatie om voor je te -blijven- kiezen je inzichten bieden.  

Stap 4: Wees eerlijk en open 

Soms schilderen mensen zichzelf beter af dan ze zijn. Datzelfde geldt voor organisaties. Wat een teleurstelling als een kersverse collega merkt hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat! Wees eerlijk over hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Communiceer oprecht en transparant. Door verwachtingen waar te maken, of nog beter door ze te overtreffen, maak je van iedere nieuwe medewerker een enthousiast ambassadeur. 

Jouw sterke werkgeversmerk 

Bouwen aan een sterk werkgeversmerk is een kwestie van een begin maken. Hoe klein of groots ook. Het is een proces, dat intern begint en je organisatie met de juiste aandacht en expertise ontzettend veel kan opleveren. Want alleen met betrokken en bevlogen medewerkers kun je ambities waarmaken. Daarom is employer branding een must. Van Dyck Brown is expert in employer branding 

Sparren met een koffietje? 

Wil je aan de slag met jouw employer branding, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je al een start gemaakt, maar kun je wel wat hulp gebruiken?

Neem contact op met onze Employer branding specialist Tamara. Samen maken we jouw werkgeversmerk onweerstaanbaar. 

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email