Bereik jouw doelgroep effectief met het See, Think, Do, Care model
10 januari 2025
Conversies, conversies, conversies– vaak het eerste waar je aan denkt bij het opzetten van online marketingcampagnes. Maar een succesvolle conversie heeft tijd nodig. Voordat een potentiële klant converteert, legt deze namelijk een hele reis af. Van kennismaken met je merk tot vergelijken en overwegen: al deze fases vragen om een eigen aanpak en gerichte campagnes. Eén enkele campagne zal vaak niet direct tot conversie leiden.
Om klanten effectief mee te nemen, zijn verschillende campagnes nodig die inspelen op elke fase van de reis. Het See-Think– Do- Care model, ontwikkeld door Google, kan je helpen de verschillende touchpoints in kaart te brengen. Lees snel verder en kom erachter hoe jij je doelgroep effectief bereikt gedurende de klantreis!
Met het See-Think-Do-Care-model voel jij feilloos aan wat je klant nodig heeft in elke fase van de reis! Hier de belangrijkste voordelen op een rij:
De customer journey begint hier. Het doel van deze fase? Onder de aandacht komen! Je wilt mensen bereiken die interesse tonen in een bepaald onderwerp, maar nog geen plannen hebben om iets te kopen. Met gerichte awareness campagnes zorg je ervoor dat je zichtbaar bent bij potentiële klanten zodat deze kennis kunnen maken met jouw merk. Dit is jouw kans om te laten zien waar je voor staat en contact op te bouwen met de klant.
KPI’s voor deze fase: advertentievertoningen, bereik, sessieduur op website, naamsbekendheid
Je potentiële klant kent je inmiddels, goed bezig! De behoefte aan jouw product/ dienst is aangewakkerd en het zoekproces wordt gerichter. Nu is het tijd om campagnes in te zetten die hen gaan overtuigen om voor jou te kiezen! Check ook direct je landingspagina’s en zorg dat de juiste informatie wordt gedeeld. Wat maakt jou speciaal? Waarom moet de klant voor jou kiezen en niet voor een ander? Zorg dat ze niet meer om je heen kunnen.
KPI’s voor deze fase: doorklikratio, interactie, websitebezoekers, sessieduur op website, ondersteunende conversies
Erkenning van je merk? Check. Overtuiging dat jij de beste bent? Check. Nu is het tijd om deze interesse om te zetten in actie. In de Think fase heeft iemand bijvoorbeeld je producten bekeken, maar nog niet gekocht. Dit is het moment om gerichte conversie– en retargetingcampagnes te lanceren die je potentiële klanten gaan motiveren om die laatste stap te zetten. Benader ze opnieuw via gerichte boodschappen, bijvoorbeeld een herinnering aan het product dat ze eerder hebben bekeken. Gebruik duidelijke CTA’s en zorg dat de stap naar conversie duidelijk is om de drempel zo laag mogelijk te maken. ‘’Koop nu’’ buttons op je website of een makkelijk vindbaar contactformulier zijn hier goede voorbeelden van. Geef je potentiële klanten dat laatste zetje door nogmaals je USP’s te benoemen en mogelijke twijfel weg te nemen. Maak de weg naar actie helder, aantrekkelijk en onweerstaanbaar!
KPI’s in deze fase: ROAS, CPA, conversieratio, winst
Yes, de klant is binnen! Dat maakt de volgende fase echter zeker niet onbelangrijk. Ook na de conversie wil je ervoor zorgen dat de klant geïnteresseerd en tevreden blijft. Het doel is om van deze eenmalige klant een terugkerende klant te maken. Zet loyaliteitscampagnes in om de band met je klanten te behouden en te versterken. Maak bijvoorbeeld gebruik van gepersonaliseerde e-mails, speciale aanbiedingen of exclusieve content. Hiermee verhoog je niet alleen de Customer Lifetime Value, maar vergroot je ook de kans dat een klant een goede review voor je achterlaat of zijn/ haar omgeving over jou vertelt. Gratis marketing door enthousiaste klanten? Dat wil je niet mislopen!
KPI’s in deze fase: herhaalaankopen, reviews, performance op socials, Customer Lifetime Value
Met behulp van het See-Think-Do-Care model weet jij de juiste boodschap te brengen voor elke campagne fase– jij begrijpt precies wat er nodig is. Door te focussen op de gehele klantreis bouw je niet alleen aan conversies, maar ook aan vertrouwen en loyaliteit. Til jouw klantrelaties naar een hoger niveau!
Bij Van Dyck Brown helpen we je graag om jouw online marketingcampagnes optimaal in te richten. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op en til jouw campagnes naar een hoger niveau! 🚀
We gaan graag met je in gesprek, bij jou op locatie, online of bij ons op Strijp-S. Koffie?
Deel dit bericht: