Recruitment marketing: in het vizier van werkzoekenden
1 december 2022
De arbeidsmarkt is problematisch krap. Zo krap dat sommige sectoren niet anders kunnen dan hele afdelingen of filialen sluiten. Of hun dienstverlening op een andere, meestal onwenselijke manier aanpassen. Voorlopig is geen verbetering in zicht. Er zijn veel meer vacatures dan werkzoekenden en dat blijft voor jou, als werkgever, een pittige uitdaging. Hoe zorg je dat je in beeld komt bij werkzoekenden én dat zij voor jou kiezen? Daarom is recruitment marketing juist nu zo belangrijk.
Recruitment marketing is het inzetten van marketingprincipes voor recruitment. Feitelijk probeer je al die toffe functies bij jouw organisatie te verkopen aan kandidaten die gericht op zoek zijn naar een nieuwe job en andere potentiële sollicitanten.
De Academie voor Recruitment omschrijft recruitment marketing als volgt:
Alle strategieën en technieken die je inzet om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt, betrekt en uiteindelijk overtuigt om te solliciteren.
Hoewel recruitment marketing en employer branding vaak hand in hand gaan, is er een duidelijk onderscheid tussen beide. Zowel doel als aanpak verschillen. Terwijl het doel van employer branding gericht is op het versterken van je werkgeversmerk en zodoende jouw positie als werkgever, is het doel van recruitment marketing het promoten en vervullen van vacatures. Zonder sterk werkgeversmerk is het een stuk lastiger om vacatures succesvol in te vullen. Maar ook zonder effectieve recruitment marketing kom je niet heel ver. Hoewel recruitment marketing en employer branding twee verschillende facetten van je strategie zijn, kan het een dus niet zonder het ander.
Om de eenvoudige reden dat je organisatie door iedere onvervulde vacature niet alleen kosten maakt, maar ook omzet misloopt, is recruitment marketing zelfs méér dan belangrijk. Een niet vervulde functie kost al gauw enkele honderden euro’s per dag. Taken moeten door andere collega’s worden opgepakt, projecten lopen vertraging op, levertijden nemen toe en dus moeten je huidige medewerkers alle zeilen bijzetten om beloftes waar te maken. Dit is verre van ideaal. In deze historisch krappe arbeidsmarkt is het haast onmogelijk om vacatures op de traditionele manier van werven te kunnen vervullen. Of dit nou via een recruiter of je eigen social media kanalen is, dit is al lang niet meer voldoende. Om de juiste kandidaten te bereiken en je concurrenten voor te blijven, moet je continu vernieuwen. Alleen door met verrassende content te komen en nieuwe kanalen in te zetten, ga je de race winnen.
Voor de beste kandidaten is het verstandig om vooraf goed na te denken over je Job Value Proposition (JVP). Dit gaat verder dan het salaris of het aantal vakantiedagen. Wat maakt de functie aantrekkelijk? Waarom zou de doelgroep juist op deze vacature, bij jou als werkgever solliciteren? Je JVP is de kapstok voor een prikkelende vacaturetekst. Een JVP moet in lijn zijn met je Employer Value Proposition (EVP). Je EVP gaat een stap terug: hoe wil jij gezien worden als werkgever? Om beide pakkend en interessant te maken, kun je gebruikmaken van marketingprincipes. Eigenlijk moet een effectieve recruiter in staat zijn te denken als een marketeer. Door je JVP en EVP scherp te formuleren en benutten, maar ook door het afbakenen van de doelgroep. Wie is je ideale kandidaat? Zodra je daar een eenduidig antwoord op hebt, kun je je vacaturetekst en communicatiemiddelen hierop afstemmen.
Hoe krap de arbeidsmarkt ook is, je wilt niet zomaar iedereen binnenhalen. Het is de bedoeling dat alleen passend talent reageert en kiest voor jouw organisatie. Daarom weet je precies wie je zoekt en hoe je de juiste potentiële kandidaten kunt enthousiasmeren. Liefst zo snel mogelijk. Een goede match tussen kandidaat en organisatie vergroot de kans dat je nieuwe collega ook voor langere tijd bij je blijft.
Van Dyck Brown is expert in recruitment marketing. Neem contact op met onze specialist Tamara. We gaan graag met je in gesprek, bij jou op locatie, online of bij ons op het kasteel. Koffie?
Deel dit bericht: